Infók 2007 : Vagyonukat élik fel a Volán-társaságok |
Vagyonukat élik fel a Volán-társaságok
By Atka & Naftalin & BKV-men 2007.07.25. 22:40
Anyagi gondokkal küzdenek a Volán-társaságok
Vagyonukat élik fel a Volán-társaságok
Anyagi gondokkal küzdenek a Volán-társaságok, a szaktárca ugyanis évek óta csökkenti a közfinanszírozást, és a cégre terhelte ismét a kedvezményes bérletek árának egy részét. Az [origo] információi szerint a busztársaságok a fenntartás miatt a közeljövőben újabb vagyonfelélésre kényszerülnek. Ráadásul hiába vették át a vasúttársaságtól márciusban a mellékvonalak üzemeltetését, ez ugyanis csak a költségeket növeli a kevés utas miatt. A felsőoktatásban tanuló nappali tagozatos diákok július elsejétől visszakapták a 90 százalékos bérletkedvezményüket a lakóhely és az iskola között. A szaktárca a díjkedvezmény miatti különbözet egy részét a Volán-társaságokra terheli, amit szinte lehetetlen kigazdálkodni - mondta az [origo]-nak Saslics Elemér, a Volán Egyesülés vezérigazgatója.
A vezérigazgató szerint nem a kedvezmény visszaadásával van a baj, hanem azzal, hogy azt az államnak kellene ellentételezni, ahogyan ezt tőlünk nyugatabbra teszik. Különben teljesen tönkremennek a busztársaságok.
A Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége (KMSZ) az Alkotmánybírósághoz fordult a napokban, mivel az állam az utazási kedvezmények kifizetését a szolgáltatókra hárítja át - közölte a Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége. Ez csak Zala megyében 225 millió forintos bevételkiesést jelent - közölte Horváth László, a KMSZ alelnöke. Az árkiegészítés csökkentése a Volán-cégek gazdálkodásának ellehetetlenülését, járatleállítást, elhamarkodott vagyonfelélést okozhat. A szövetség álláspontja szerint a törvény módosítása alkotmányossági aggályokat is felvet, ezért kérik az Alkotmánybíróság vizsgálatát.
Az elmúlt években folyamatosan csökkent az utasok száma. Ráadásul a vasúttársaságtól márciusban hiába vette át a mellékvonalak üzemeltetését is a Volán, ez csak a költségeket növeli, bevétel ugyanis alig van, annyira kevés az utas. Ezt bizonyítja, hogy ezeken a helyeken nem kellett több buszt beállítani, a már meglévők kiszolgálják az utasokat. Az viszont tény, hogy a buszos megoldás olcsóbb, hiszen egy kilométer közlekedés a vasúton 800 forintba kerül, míg egy kilométer autóbusszal 300 forintot tesz ki, mivel a kötött pálya fenntartása költségesebb.
A másik probléma, hogy az utasok egy része az áremelések után gyors számítást végzett, és inkább autóval jár dolgozni, mintsem a Volánt vegye igénybe. Saslics Elemér szerint pedig a Volán-jegyárak nem nőttek olyan drasztikusan, mint a vasúti jegyárak.
A vezérigazgató úgy látja, hogy a közeljövőben további vagyonfelélésre kényszerülnek a Volán-társaságok, hogy finanszírozni bírják a költségeket. Az autóbuszpark egy részét ugyanis hiába cserélték az elmúlt években korszerűbbre, még most is elöregedett az állomány. Az átlagéletkor 12 év, így legalább 600 új buszra lenne szükség, amire saját erőből az Egyesülés képtelen, pedig a fiatalabb buszoknál kisebb a költség. Egy új busz beszerzése mintegy 50 millió forint.
A vezérigazgató közölte, a gond az, hogy több terhet nem tudnak elviselni. Mindezek ellenére, ha szükség lesz rá, akkor pluszjáratokkal segítik a Volán-társaságok a hétfői kétórás vasúti sztrájk idején (ha megismerhetik kellő időben a nem közlekedő vonatokat), hogy az utasok mindenhova időben eljussanak - mondta az [origo]-nak Saslics Elemér.
A Volán Egyesülés jelenleg 7700 busszal rendelkezik. Az 58 társaságot egyesítő cég tavalyi nettó árbevétele 185,5 milliárd forint volt.
A magántársaságok, ha nem is mindenhol nagy haszonnal, de lényegesen kevesebb ráfizetéssel üzemeltetik a személyszállítást, mint a Volán. Az egyik ilyen sikeres vállalkozás a főként Pest megyében működő Weekendbus Zrt. Jelenleg 43 autóbusszal, 63 sofőrrel szolgálja ki Budapest vonzáskörzetében az utasok igényeit.
A cég egyik nyereséges ága a csömöri személyszállítás - mondta az [origo]-nak Nedveczky Tibor, a Weekendbus Zrt.egyik tulajdonosa. A haszon ugyan alacsony, 1-2 százalék, de hosszú távra terveznek - magyarázta a tulajdonos. Tavaly júniusban vágtak bele a Budapestől mintegy 15 kilométerre fekvő település lakosainak szállításába, miután elnyerték a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium által kiírt autóbusszal végzett menetrend szerinti közszolgáltatási pályázatot.
Az utasokat jelenleg alacsonypadlós környezetkímélő Mercedes buszokkal szállítják Budapestre és vissza. Egy felnőttjegy 250 forintba kerül, míg a bérleteknél speciális kedvezményt adnak. A nyugdíjasoknak például 2700 forint a helyközi járatra egy havi bérlet.
Nem mondható el ugyanez a június elseje óta Dunaharasztiban működtetett közlekedésről. A járatról ugyanis egy hónap után kiderült, hogy lényegesen kevesebb az utas, mint ahogy azt az önkormányzat felmérte. A cég ezért az önkormányzattal aláírt közszolgáltatási szerződés alapján a költségek kompenzálására 20 százalékos támogatást kért.
Hasonlóan kérdéses, hogy mennyire lesz nyerséges az áprilisban indult pomázi autóbusz-közlekedés is. A cég azonban bizakodik az utasforgalomban. Nedveczky Tibor szerint nem könnyebb a magántársaságoknak, csak másképp gazdálkodnak. A Weekendbus Zrt. tavaly 300 millió forint nettó árbevételre tett szert, az év végéig ezt a duplájára szeretnék emelni.
Az önkormányzatoknak, ha nem is hasonlóan nyereséges, de nem is veszteséges a helyi járatok működtetése. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium ugyanis normatív támogatást ad a közösségi személyszállításra. A tanulóra és nyugdíjasra azonosan 1710 forint jár. A gyakorlat szerint a helyi településeken 800-1000 forint között van egy tanulóbérlet. A költsége mindössze 50 forint, ennyibe kerül egy bármilyen bérlet nyomtatása. Amennyiben a busz és a sofőr költségeit is hozzászámoljuk, sok helyen nyereséges az üzemeltetés. A szakemberek szerint az önkormányzatok azért nem merik mégsem felvállalni, mert attól félnek, hogy hosszú távon biztos, hogy ráfizetnének az üzemeltetésre.
Forrás: origo.hu
|