Megoldás vagy félmegoldás?
By Atka & Naftalin & BKV-men 2007.07.25. 22:33
2008 Áprilisig lehűtik az összes Combinot.
Megoldás vagy Félmegoldás?
Több és nagyobb felületű nyitható ablakkal és egy-egy légkondival oldaná meg a Combinók hűtését a BKV. Ez a kombináció győzött az internetes szavazáson, és a szakértők szerint is az ablak-légkondi-kombináció a legjobb. Augusztusban újabb teszt kezdődik, s ha a módszer beválik, jövő tavaszra az összes villamost átalakítják. A VEKE "siralmas félmegoldásról" beszél. A közlekedési társaság és a villamosokat gyártó Siemens az elmúlt időszakban három módszert tesztelt három villamoson; a legtöbb utas az internetes szavazáson ezek közül a nyitható ablakok felületének megnövelését, valamint a középső kocsiszekrény fölé beszerelt légkondicionáló berendezés működtetését tartotta a legjobb megoldásnak. Hasonlóan alakult a független szakértők és a BKV szakembereinek véleménye is – közölte a BKV.
"A megoldás előnye, hogy a budapesti viszonyok és adottságok között is igen jó hatásfokon működik. A mozgásban lévő járműben kellemes a hőérzet a jó szellőzés miatt, így alacsonyabb a páratartalom is, a légkondicionáló berendezés viszont az álló jármű belsejének felmelegedését is hatékonyan meggátolja" – áll a társaság közleményében.
Viszonylag olcsón megússzuk
A teszt során az egyik járműbe a jelenleginél kétszer nagyobb felületű nyitható ablakokat szereltek, hogy a levegő keringése és a nagyobb menetszél csökkentse a jármű belsejében képződő hőt és párát. A második villamoson a meglévő szellőzőrendszert alakították át, amely így az utastérben lévő melegebb, párásabb levegőt elszívja, a helyére pedig friss, külső levegő áramlik, csökkentve a belső tér felmelegedését. A harmadik tesztjárműbe pedig légkondicionálót szereltek be. A BKV az első átalakított villamost augusztus 15-én helyezi forgalomba, s kezdi tesztelni. Októberre már minden szerelvényen nyolccal több nyitható, és az eddigieknél nagyobb ablak lesz, a légkondicionáló beszereléséről azonban majd a teszt alapján döntenek. Ha a módszer beválik, jövő áprilisig mind a 40 Combinót átalakítják. A megvalósítás költsége körülbelül 600-700 millió forint.
A BKV-t rendszeresen bíráló Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) közleményében "siralmas félmegoldásnak" nevezte a Combinók hűtésének ilyetén megoldását; sőt, a civil szervezet "tűzforró villamosokat és ájuldozó utasokat" vizionál. A civilek szerint az, hogy augusztusban újabb teszt következik, "nem több egy időhúzást szolgáló kommunikációs lufinál".
"Az 54 méter hosszú villamosok lehűtéséhez három egység légkondicionáló berendezést kell beszerelni ahhoz, hogy ennek valóban legyen hatása – ilyen megoldást persze nem is teszteltek. A BKV megoldása olyan, mintha egy kisteljesítményű szobai klímával szeretnénk lehűteni egy sportcsarnokot – előre látható, hogy nem fog működni, végképp nem úgy, hogy még az ablakokat is nagyobbra tárjuk mellette" – írja a VEKE.
Rossz döntés, borzasztó hőség
A BKV ugyanakkor már májusban leszögezte, hogy egészségvédelmi okokból csak részleges léghűtést tudnak alkalmazni a Combinókon. A körúton ugyanis a közel percenként megálló villamos ajtónyitásakor összesen 22 négyzetméteren áramlik be a külső levegő, emellett az emberi test átlagosan egy 100 wattos izzónak megfelelő hőt termel, így a 350 férőhelyes járművön jelentős hőmérsékletkülönbség csak olyan nagy mennyiségű hideg levegő beáramlásával érhető el, amely az utasok egészségére már káros lehet.
"Rossz döntést hozott a Fővárosi Önkormányzat, amikor kétmilliárd forintot megtakarítva légkondicionáló nélkül rendelte meg a Combino villamosokat" – ismerte el Demszky Gábor egy csütörtöki sajtótájékoztatón, ugyanakkor hozzátette: ez egy gazdasági döntés volt, így ugyanis 42 milliárd helyett 40 milliárd forintba kerültek az új villamosok. "Szerintem is borzasztó hőség van a Combinókon és ezen változtatni kell" – mondta a főpolgármester.
Forrás: Hírszerző.hu
|