Késésben a 4-es metró
By Atka & Naftalin & BKV-men 2007.06.29. 19:15
Nem lesz kész 2010-re a 4-es metró,mert 3 állomást még kellene építeni a határidőn túl. demszky bácsi újjabb ismert mondata merült fel az újságíroknak: Nem vagyunk csúszásban.
Késésben a 4-es metró
Az ütemterveknek megfelelően zajlik a 4-es metró építése, a természetszerűleg felmerülő problémákat a szakemberek rendezik a kivitelezőkkel, mindez része a normál munkamenetnek - jelentette ki Demszky Gábor főpolgármester keddi helyszíni bejárásán. A főváros metróbiztosa szerint viszont három állomás építése "kritikus úton van".
A kelenföldi indítóállomáson rendezett bejáráson elhangzott, hogy az egyik alagút fúrása 182 méternél, a másiké pedig 129 méternél tart, az Etele téri végállomástól a következő, Tétényi úti megállót várhatóan szeptemberre érik el a fúrópajzsok. A tíz állomás megépítésén hétvégén is háromezren dolgoznak, a fúrásban pedig harminc szakember működik közre.
A Fővárosi Közgyűlés elé csütörtökön kerülő újabb metrójelentés - amelyet Becker László metróbiztos jegyez - már korántsem annyira optimista, mint a főpolgármester. Az Etele téri, a Szent Gellért téri és a Fővám téri állomások szerkezetépítése ugyanis “ütemezés szerint a kritikus úton van, nincs tartalékidő a kivitelezésben. Ezeknél az állomásoknál bármilyen határidő-módosulás a végső átadás határidejét veszélyezteti” - áll a városatyák elé kerülő jelentésben. Mint arról beszámoltunk, az Etele tér és a Keleti pályaudvar közötti első szakasz a tervek szerint 2010 végére, a Bosnyák térig tartó második ütem pedig 2012 végére épülne meg.
A metróhoz kapcsolódó fel színi beruházások előkészületei a Fővám téren, a Vámház körúton, a Kálvin téren és a Rákóczi tér térségében előrehaladottak, “a többi kapcsolódó felszíni beruházás tervezése és engedélyezése a projekttervtől elmaradt, különösen az Etele tér térsége problémás” - áll a dokumentumban. Utóbbi azért különösen fontos, mert a Kelenföldi pályaudvarnál létesül a metró legfontosabb és legnagyobb tömegeket vonzó, úgynevezett intermodális (jobb híján össz komfortosnak nevezhető) csomópontja, amely összekapcsolja a metrót, a vasutat, az elővárosi vasutat, a távolsági és helyi autóbuszokat, a villamosokat, valamint az M1-M7-es autópályát a nagy befogadóképességű P+R parkolóval.
Az Etele téren és a Szent Gellért téren az alagútépítést és az állomások szerkezetépítését tekintve - a metrójelentés szerint - a hatósági jóváhagyási eljárás kritikusan lezárult, a késedelem a kivitelezést hátráltatja. A Tétényi úti megállónál a “kiemelt figyelmet érdemlő nehézségek” közé sorolja a metróbiztos, hogy a XI. kerület - igaz, tizedére csökkentett - helypénzt kér azért, amiért a metróállomás az ő tulajdonában lévő közterületet foglalja el, pedig a földalatti leginkább éppen ezen a kerületen segítene. A Móricz Zsigmond körtéri állomásra vonatkozó kiviteli tervek késésben vannak, a Fővám téren - amely a vonal legmélyebb és legösszetettebb állomása - lassan haladnak az engedélyezési folyamatok, az úgynevezett réselési munkák nem indultak időben, így nem biztos, hogy szeptemberre vissza tudják engedni az autóforgalmat a lezárt rakpartra. A Kálvin téren a vártnál sokkal rosszabb állapotban lévő református templom megerősítése jelent nehézséget, a Keleti pályaudvarnál pedig jövő hónapban le kellene zárni olyan üzlethelyiségeket, amelyek bérleti szerződése novemberig szól.
Hagyó Miklós, városüzemeltetési főpolgármester-helyettes a tegnapi bejáráson elmondta, június végére elkészül az EU kohéziós alapjához benyújtandó támogatási kérelem, amelyről júliusban a kormány, később pedig majd Brüsszel is dönt. Ha az EU megadja a metróra a pénzügyi segítséget, a kifizetésekre legkorábban 2007 végén kerülhet sor. Mint arról korábban beszámoltunk, a metró - mindkét szakaszt beleértve - összesen 485 milliárd forintba kerül. A metrótörvény szerint az állam 320 milliárd forintos keretig vállalja a költségek 79 százalékának biztosítását - ebben a felszínrendezés költségei nincsenek benne -, és bármilyen költségtúllépést a fővárosnak kell fizetnie. A városháza reményei szerint Brüsszel akár 250 milliárd forintos támogatást is megszavazhat a metróra.
Forrás: Népszabadság Online
|