2003-ban kezdődött és idén befejeződik a 2-es, vagy ahogy sokan nevezik, a "piros" metró rekonstrukciója. A négy éve tartó felújítás során eddig 8 állomás szépült meg, és közel 18 000 m pályaszakaszon cserélték ki a síneket. Nyaranta, mikor a nagyobb, forgalomkorlátozást igénylő munkák folytak, az alacsonypadlós Volvo buszok pótolták a metrót, melyek 2005. nyarától már légkondicionáló berendezésüknek köszönhetően a forróságot is elviselhetővé tették.
A BKV Zrt. Akácfa utcai székházában tartott sajtótájékoztatón Dr. Demszky Gábor főpolgármester elmondta, hogy az utolsó állomásához érkezett 2-es metró felújítása után "műszakilag teljesen megújult pálya, modern kialakítású állomások várják majd a budapestieket, akik a jövő évtől kezdve már az újonnan vásárolt metrókocsikon is utazhatnak". A főpolgármester utalt arra is, hogy a 4-es metró építésével párhuzamosan "a régi vonalon egy teljesen új metrót hoz létre Budapest".
A BKV Zrt. vezérigazgatója a 2-es metró rekonstrukciójának eddigi munkáit ismertette a megjelentekkel. "A 2003. óta tartó rekonstrukció során eddig 8 állomás szépült meg, és a vágányok, a kapcsolódó berendezések is megújultak" - mondta beszédében Antal Attila.
Az idei felújítási munkák június 9. - augusztus 19. között folynak, ezekhez elkerülhetetlen a metróvonal Örs vezér tere - Deák Ferenc tér (illetve Stadionok) közötti szakaszának és az érintett állomások lezárása. Ez alatt a metró építési szakaszán autóbuszok biztosítják a forgalmat.
I. Állomások felújítása
-
A Stadionok állomáson a kő padló- és falburkolatokat felújítják, majd felcsiszolják és új sávos, nyitott fugás álmennyezet épül. Az állomási peronok Hungária körút felé eső végén a peronról mozgólépcsők, a Dózsa György út felé eső végén liftek létesülnek.
-
A Pillangó utcai állomáson az utasforgalmi terek, peronok, új padlóburkolata csúszásmentes csiszolt gránitból készül. A peronok megközelíthetősége érdekében, a mozgáskorlátozottak számára liftek épülnek az állomáson.
-
Az Örs vezér téri állomáson a jelenlegi épület helyett új, monolit vasbeton tartószerkezetű épület épül. Itt kapnak helyet a metróüzemi feladatok ellátásához szükséges helyiségek. Az állomást üzemidőn túl passzázskapu1 védi majd. A tetőszerkezet három részből áll majd: a vágányok felett acélszerkezetű fémlemez fedésű, míg a középső peron perontető acélszerkezetre függesztett, pont megfogásos üvegfelületű tetőt alakítanak ki.
Mindhárom állomáson, a korábbi évekhez hasonlóan az utastájékoztató berendezések és felületek is megújulnak
II. Egyéb munkák
-
A Stadionok állomás térségében 2 576 méteren vágányépítési munkákat végeznek az idei rekonstrukció során.
-
A szigetelésjavítási munkák során 675 méteren mélyszivárgó, illetve 362 méter menekülő járda készül el.
-
A rekonstrukció keretében az áramellátási berendezések és a felügyeleti rendszerek, valamint a vasúti távközlési berendezések is megújulnak.
-
A különleges gépészeti munkák keretében a Keleti pályaudvaron és a Stadionok állomáson 2 db főszellőző és 4 db vészhelyzeti füstelszívó ventilátor épül be.
-
A biztosítóberendezés és a vonatvezérlés keretében 2007-ben befejeződnek a tervezési munkák, a telepítendő rendszer minden részletét meghatározzák, elkészülnek a kiviteli tervek.
-
A 2007. évben elkezdődnek a különböző pálya menti berendezések illesztési munkái, ezek közül kiemelkedő fontosságú a váltóhajtómű illesztése a váltó szerkezetéhez, a rudazatok kialakítása.
III. Az idei felújítás költségei
A 2-es metró felújításának összköltsége 43 milliárd forint. Eddig 2003-ban 0,5 Mrd Ft, 2004-ben 5,3 Mrd Ft, 2005-ben pedig 7,6 Mrd forint értékben történtek felújítási munkák.
Idén minden eddiginél többet, csaknem 11 milliárd forintot fordít a BKV a metró modernizálására, ezen belül a 3 állomás felújítása 3,7 milliárd forintba kerül.
Forrás: BKV Zrt (www.bkv.hu)