Infók 2007 : 4-es metró: A II. szakasz legyen a felszínen! |
4-es metró: A II. szakasz legyen a felszínen!
By Atka & Naftalin & Medvesajt & BKV-men 2007.05.21. 15:02
A főpolgármester szíve szerint azt jvasolná,hogy a 4-es metró II. szakasza menjen a föld felett,mint egy HÉV,így több pénzt spórolnánk meg,ahelyett,hogy megínt fúrnának.
4-es metró: A II. szakasz legyen a felszínen!
A főpolgármester megépítené a teljes vonalat, de biztos csak az első szakasz
|
Felmerült, hogy az épülő 4-es metró második szakaszát ne a költséges mélyépítéssel vezessék, hanem a felszínen – értesült lapunk kormányzati forrásból. A Városházán cáfolták, hogy lenne ilyen terv, szerintük az Etele tértől a Bosnyák térig tartó teljes vonal megépül a jelenlegi tervek szerint. Csakhogy az 500 milliárd forintot is meghaladó beruházás nagy részére nincs fedezet, ráadásul az Európai Unió sem lelkesedik a második szakasz finanszírozásáért. Van egy harmadik lehetőség is: a Bosnyák térig ne metró járjon, hanem villamos.
|
A 4-es metró 10 500 méteresre tervezett alagútjából eddig 89 méter készült el, miközben egyelőre nem tudni, hogy milyen forrásból lesz fedezet az 500 milliárd forintot is meghaladó beruházásra. A teljes kétszakaszos vonal átadása 2012 végére várható, de a második – a Baross tértől a Bosnyák térig tartó – szakasz esetében még nincs is meg az összes terv és engedély. Ezért, s főleg a jelenleg is magas, sőt várhatóan tovább növekvő költségek miatt kormányzati körökben felmerült: még most tervezzék át a vonalat és a II. szakaszt ne a felszín alatt, hanem – jóval olcsóbban – a felszínen vezessék, mint egy HÉV-vonalat. Ezt az értesülést a Városházán lapunknak cáfolták. Czuk Dóra, a főpolgármesteri hivatal sajtófőnöke kijelentette: a metró az eredeti tervek szerint mélyépítéssel halad a teljes vonalon.
A két megoldás közötti "átmenetként” azonban korábban több változat is felmerült.
Az egyik változat szerint a második szakaszon ne mélyépítéssel, hanem a Váci úti 3-as metrószakaszhoz hasonlóan, a felszín alatt kéregvasútként vezessék a vonalat – mondta lapunknak a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) alelnöke. Dorner Lajos szerint azonban ez egyáltalán nem lenne olcsóbb, mint a mélyépítés, hiszen több földet kellene a felszínről kitermelni és elszállítani, valamint ez a módszer sokkal több beton felhasználását is igényli, ami igen költséges. Ráadásul két-három évig a Thököly út teljes szélességében munkaterületté változna és a fákat is ki kellene vágni.
Egy másik, jóval olcsóbb változatot is említett Dorner, nevezetesen a Baross és a Bosnyák tér közötti metrószakasz építésének lefújását, s helyette a villamosforgalom visszaállítását. Szerinte emellett több érv is szól. Az egyik, hogy a Keleti pályaudvaron túli szakaszon kevés az utas, nincs szükség a nagy kapacitású metróra. A Bosnyák tér felől érkezők általában nem a Kálvin tér irányába kívánnak eljutni, amerre a metró vinné őket, hanem inkább a városközpont az úti céljuk, melyet így csak átszállással érhetnének el. Ráadásul az Európai Unió sem lelkesedik a "kiforratlan” második szakasz finanszírozásáért, mert éppen a fentiek miatt nem látják szükségét a mintegy 150 milliárdos beruházásnak – fogalmazott Dorner Lajos.
A VEKE alelnöke szerint a legjobb, leggyorsabb és a metrónál sokkal olcsóbb megoldás a még meglévő pálya felújítása után a villamosforgalom visszaállítása lenne a Thököly úton, mégpedig úgy, hogy a vonalat meghosszabbítanák két irányba, Újpalota, illetve a Rákóczi út felé.
Forrás: Népszava Online | |
|