Infók 2007 : Komoly esély van rá,hogy nem épül meg a 4-es metró |
Komoly esély van rá,hogy nem épül meg a 4-es metró
By Atka & Naftalin 2007.03.12. 14:53
Kárbamenne a felhajtás? Ejj-hajj!
Komoly esély van rá,hogy nem épül meg a 4-es metró
Harminc év előkészítés után dicstelen véget érhet a 4-es metró története; Brüsszel ugyanis nem hajlandó a magyar fél által várt mértékben támogatni a beruházást, azt is csak akkor, ha áttervezik az egészet - értesült az Index. A kormány és a főváros - legalábbis a hivatalos nyilatkozatok szintjén - kitart a jelenlegi nyomvonal és konstrukció mellett, a városházán azonban hetek óta győzködik a főpolgármestert a szocialisták, tegyen le a metróberuházásról, amelynek előkészítésére az elmúlt évtizedben több mint 40 milliárd forintot költöttek el.
"Jelenleg is folynak az egyeztetések a főváros szakértői, a kormány képviselői és Brüsszel illetékesei között. Az EU a metrót szükséges beruházásnak tartja" - szögezte le lapunkhoz eljuttatott közleményében Czuk Dóra, a Főpolgármesteri Hivatal sajtófőnöke. Hozzátette: az EU-val folyó tárgyalások nem érintik a jelenleg is zajló építési munkálatokat.
A főváros és a magyar állam még abban reménykedik, hogy a 4-es metró finanszírozásáról meg tudja győzni Brüsszelt, de egyre inkább úgy tűnik, ez nem fog menni. Ha adna is pályázati támogatást az unió, akkor is hiányozna százmilliárd forint a költségekből. (A Kelenföldi pályaudvar és a Bosnyák tér közötti két szakasz összesen 350 milliárd forintba kerül a 2003-as metrótörvény szerint, a beruházásról szóló, jelenleg is formálódó fővárosi szakmai összefoglaló szerint az 500 milliárd forintot is meghaladhatja.) Az EU ráadásul hallani sem akar a második, Keleti pályaudvar és Bosnyák tér közötti szakasz finanszírozásáról - mondta lapunknak Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület alelnöke. Szerinte a legnagyobb veszély az, hogy a magyar fél a jelek szerint minden lobbierejét a jelenlegi, a civil szervezet szerint elhibázott nyomvonalú és konstrukciójú beruházás támogatására fecsérli, vészforgatókönyvek és alternatív nyomvonalak nem készültek. Pedig már tavaly nyár óta tudni lehet, hogy a jelenlegi formájában nem lesz pénz a metróra, hiszen a pénzügyminiszter akkor jelentette be, hogy a költségek államra eső részét uniós támogatási forrásokkal váltják ki. Dorner Lajos megjegyezte: felelőtlenség bármit is építeni, amíg a pénzügyi háttér nem tisztázott.
Bár az elmúlt másfél évtizedben mintegy 42 milliárd forintot költöttek el a metróra, és a korábban kiírt tendereken győztes cégeknek is súlyos milliárdokat kell majd kártérítésként fizetni, a VEKE szerint még így is a legjobb volna leállítani és áttervezni a beruházást. A civil szervezet furcsállja, hogy Becker László, januárban kinevezett városházi metróbiztos még mindig nem állt elő azzal, amire a megbízatását kapta. Jelentését január végére el kellett volna készítenie, de azzal másfél hónap múltán is adós.
A jelentést a főváros közleménye szerint "még tavasszal" tárgyalhatja a Fővárosi Közgyűlés. Információink szerint az anyagban az eredeti költségkeret jelentős túllépésén túl az is szerepel, hogy akkor sem lesz kész a 2009-es határidőre (csak legalább egy évvel később) a metró, ha az EU a magyar fél igényei szerint támogatná azt.
|