3200 lóerővel épül a metró
By Atka 2007.02.06. 14:46
Szombaton megérkeztek a fúrópajzsok
3200 lóerővel épül a metró
Szombaton reggel és vasárnap hajnalban érkeztek meg az Etele térre a 4-es metró alagútépítő pajzsának még hátralévő darabjai. A szerkezetet Németországból darabokban szállították Magyarországra. A most érkező elemekből állítják össze az alagútépítő szerkezet legfontosabb részét, magát a pajzsot, mely lényegében egy zárt acél cső. A pajzs belsejében helyezkedik el a hatalmas teljesítményű, 8 darab hidraulikus meghajtó-motor, (melyek összforgató nyomatéka 4182 kilo-newtonméter; a meghajtó rendszer teljesítménye mintegy 1200 kilowatt) és az irányító, mozgató berendezések. Lóerőre átszámítva az egy pajzsban lévő motorok összteljesítménye közel 1632 lóerő. A pajzs-szerkezet, a 100 méter hosszú géplánc elején helyezkedik el, előtte csak a marótárcsa, azaz a „fúrófej”található. A marótárcsa percenként 1,3 fordulatot téve aprítja, darálja a kőzetet, mely a pajzsgép-lánc belsejéből csilléken kerül a felszínre. A most érkező 9 alkatrész (1 marótárcsa, 2 pajzs szerkezet és motorjai darabokban) legkönnyebb darabja 30 tonna legnehezebb darabja pedig 90 tonnát nyom. A rakomány összsúlya több mint 500 tonna. Először a jobb oldali alagút építése kezdődik meg, de 3 héttel utána, a második pajzsgép is megindul. Az egyik pajzs mindig 200-250 méterrel előrébb lesz, mint a másik. Erre azért van szükség, hogy az esetleges felszíni süllyedések esélyét minimálisra csökkentsék. A két pajzsgép előreláthatóan 115 hét alatt építi meg a 4-es metró két darab mintegy 7,4 kilométer hosszú alagútját. Az első marótárcsát már tavaly tavasszal hazánkba szállították, azonban mivel egy telekügyi vita miatt, a pajzsindító aknát hátrébb kellett helyezni és ezért át kellett tervezni, az alagútépítés az eredeti tervekhez képest némileg később idén tavasszal kezdődhet.
|