4-es metró:felszíni csúszásveszély
By Atka 2007.01.12. 15:01
Csúszunk....csúszunk! Na ebből mi lesz?
4-es metró:felszíni csúszásveszély
A hónap végére elkészül a január elején kinevezett városházi metróbiztos, Becker László intézkedési terve. Hidas Judit, Hagyó Miklós városüzemeltetési főpolgármester-helyettes szóvivője lapunknak elmondta, hogy a metróbiztos jelenleg felméri a helyzetet, ennek érdekében megbeszéléseket folytat a kivitelezőkkel, a tervezőkkel, a beruházóval, a hatóságokkal és a kerületekkel. A jövő héten a munka az állomások bejárásával folytatódik.
A szakembert Hagyó azért nevezte ki, hogy készítsen tervet a beruházás felgyorsítására. A 4-es metró ugyanis eddig négy hónapos késésben van, egyes szakértők szerint pedig további csúszások is várhatók.
Szálka Miklós közlekedésmérnök, korábbi fideszes fővárosi politikus szerint a beruházás nincs kellően előkészítve, a majdani megállók felszínére például semmilyen tervek nem készültek. Ez vezetett olyan problémákhoz, hogy a Műegyetem rakparton a metróépítők beleütköztek a közeli Gellért fürdő egyik vízkifolyó aknájába, ami semmilyen tervrajzon nem szerepelt. A Fővám téri megálló építését pedig kétmilliárd forinttal drágítja meg, hogy a IX. kerület - bár a környék szabályozási tervét már két évvel korábban elfogadta - csak a tavalyi októberi választások idején adta meg a szükséges szakhatósági és tulajdonosi hozzájárulást, ragaszkodva a 2-es villamos hosszabb alagútjához, valamint a Közgáz előtti rakparti sétány kialakításához.
Csak a kerületek szabályozási tervei adnak támpontot, de azok is csak azt határozzák meg, hová mi épülhet, és nem azt, hogy végül mi fog megvalósulni. Szálka szerint a DBR Metró Projekt Igazgatóság túlságosan "laza" terveket készíttetett, hogy a tendernyertesek minél nagyobb szabadsággal dolgozhassanak, ez azonban felvitte az egyes megbízások árát.
A szakértő szerint a fentiek miatt aligha tartható az Etele tér és a Keleti pályaudvar közötti metrószakasz 2009. december végi átadási határideje.
A beruházást mindenben a korábban elfogadott terveztetési és versenyeztetési stratégia szerint készítették elő. Már 2000-től megkezdődött a szabályozási tervek elkészítése, éppen azért, hogy meghatározzák a felszíni rendezés alapkövetelményeit - reagált lapunknak Gulyás László, a DBR Metró Projekt Iroda vezetője. A vasúthatósági engedélyezési tervek tartalmaztak az állomások közvetlen környezetének megépítésére vonatkozó megoldásokat is, ezeket azonban a kerületi szabályozási tervek rendre felülírták. A felszín rendezésével az állomások úgynevezett építéshatósági engedélyezési tervei is foglalkoznak, a végleges, megvalósítandó megoldásokat pedig a kapcsolódó felszíni beruházások tervei tartalmazzák. Ezek a pesti oldal állomásaira - köztük a Fővám térre is - 2006-ban elkészültek - tette hozzá.
A metróprojekt igazgatóság vezetője szerint a Gellért fürdő említett túlfolyó aknája semmilyen kapcsolatban nincs a felszíni rendezéssel, azt az állomásszerkezetet építő cég tárta fel a próbafúrások során.
Gulyás László nem ért egyet azzal a felvetéssel sem, hogy túlságosan "laza" tervek készültek volna; a felszíni rendezés tartalmát ugyanis fokról fokra pontosították a különböző tervfázisokban. Természetes, hogy először a mélyállomások létesítményeit kell meghatározni - már csak azért is, mert ezek a legdrágábbak -, és ezek helyéhez, megoldásaihoz kell igazítani a felszíni rendezést.
A belvároson segít, az agglomeráción nem
Sosem térül meg, és az agglomerációból érkezőkön sem segít a 4-es metró - állítja a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület nemrégiben elkészült tanulmánya. A civil szervezet szerint a beruházás "az 1970-es évek közlekedési struktúrájának átörökítése a XXI. századba". A VEKE szerint a metró 1996-os, eredeti megvalósíthatósági tanulmánya súlyos tévedéseken alapul; a várható utasforgalomnak a duplájával számoltak, és felülbecsülték azt is, mennyi időt takaríthatnak meg az utasok a földalattival. Ha a felszíni tömegközlekedési hálózatot a metró elkészülte után megcsonkítják, a VEKE szerint a metróépítésnek több vesztese is lehet, mint nyertese. Ezért szerintük súlyos felelőtlenség elkölteni annyi pénzt a 4-es metróra, mint amennyi Magyarország összes, tömegközlekedésre költhető erőforrása. A 4-es metró építését többéves, alapos előkészítés előzte meg. A megtérülési mutatókat az Európai Beruházási Bank és más szakértő pénzintézetek is elfogadták. A konkrét kutatási és utasforgalmi adatok alapján meghatározott nyomvonal a belvárost és a főváros egyik legjobban fejlődő kerületét, valamint két pályaudvart köt majd össze - áll a DBR Metró Projekt Igazgatóság szakmai összefoglalójában, amely a VEKE tanulmányára készült válaszként. A metró elsődleges feladata a belváros útjainak tehermentesítése, és nem az agglomerációból érkezők kiszolgálása, noha részben erre is megfelelő megoldást nyújt - olvasható az összefoglalóban. A főváros összes napi közlekedési forgalmából csak 17 százalékot tesznek ki az agglomerációból érkezők, szemben a belvárosi forgalom több mint nyolcvan százalékával. Miért kellene olyan metrót építeni, amely a kisebbségben lévő külső forgalomnak nyújt megoldást, és kevésbé segít a belvároson? - teszik fel a kérdést.
|